Normaal is slechts een gemiddelde - Reisverslag uit Siena, Italië van Sascha Verstegen - WaarBenJij.nu Normaal is slechts een gemiddelde - Reisverslag uit Siena, Italië van Sascha Verstegen - WaarBenJij.nu

Normaal is slechts een gemiddelde

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

05 Februari 2013 | Italië, Siena

Ik ben gefascineerd door cultuurverschillen, mocht je dat nog niet weten. Het zo leuk om te ontdekken dat alles waarvan je denkt dat het normaal is, helemaal niet zo normaal hoeft te zijn.
Vandaar een aantal dingetjes die me in meer of mindere mate hebben verwonderd over mijn Spaanse huisgenootje, Duitse vrienden en Italianen. Wel even een disclaimer; soms is het een beetje gegeneraliseerd, dan klinkt het verhaal beter.

Begroeten
Iets wat me al langer verbaasd is waarom er in heel de wereld 2 keer gekust wordt, maar echt alleen in Nederland 3. Drie is meer dan twee, maar verder zijn we (veel mensen) in Nederland (?) juist afstandelijker. Je zegt hoi door je vinger/hand op te steken vanaf de andere kant van de straat en je stelt je voor door een hand te geven. Toen ik me wilde voorstellen aan Olvi, mijn Spaanse huisgenootje, keek ze me even aan; ‘hand?’. Oja, jezelf voorstellen, en ook hoi en doei zeggen, gebeurt met 2 kussen. Duitsers knuffelen trouwens als begroeting.

Ontbijt
Ik houd van brood, en kaas, en hartig, en van ontbijten in het algemeen. Italianen ontbijten niet. Bijna niet, soms drinken ze wel een kopje koffie of thee en soms ook nog wel een croissant. Vanochtend heb ik het ook geprobeerd, Italiaans espresso’tje (want we hebben een Caffetiera; even googlen, geweldig apparaat) en zo’n zoete croissant gevuld met marmelade en eentje met superveel chocoladepasta. Ik heb ook een keer samen met Olvi Spaans ontbeten. Een glas warme melk en daar dan koekjes in dopen. Laten we het zo zeggen, ik kan er nog niet helemaal aan wennen.

Bed opmaken
Met z’n 3en gingen we voor Olvi beddengoed kopen. Hier hebben ze heel vaak enkele lakens, dus je moet goed opletten wat je koopt. Ik had het al eerder gekocht, dus Olvi vroeg aan mij ‘Is this Nordic?’. Geen idee wat ze bedoelde, maar ze had wel het juiste vast, dus ik zei van wel. Na haar bed opgemaakt te hebben vroeg ze aan mij ‘Do I have to sleep like this?’ (Moet ik zo slapen?). Eens kijken, ze had één flap van het uiteinde van het dekbedovertrek bij het hoofd ingestopt, en één flap omlaag, zodat je het als het ware als een soort slaapzak zou gebruiken. Niet zo praktisch. Toen snapte ik wat ze met ‘Nordic’ bedoelde. Nou kun je je afvragen wie hier nou gek is. Want eerlijk gezegd kost een deken in een overtrek stoppen, veel meer moeite dan een enkel laken met een deken er overheen.

Drinken
In Nederland hebben we sinaasappelsap, we gebruiken ook de Franse benaming; jus d’orange, meestal vernederlandst naar zjuderans, en we verkorten het ook wel een tot wodka jus. Het volgende vond ik zelf echt raar klinken, maar misschien had je er ook bij moeten zijn. In Duitsland zeggen ze (niet alleen jeugd) O’sapft en wodka O. Net een crimineel! Stel je voor; S-sap en wodka S/J.
Verder heb ik met Duitse mensen best wat gemeen, ze eten ook brood ’s ochtends en ook qua taal is er best wat overlap. Ook kun je in een kroeg/disco bier drinken, dat kan hier in Italië dus niet. Alleen in de Birreria, voor de rest cocktails en mixen, ook voor mannen. Bier is ook ongeveer even duur als een cocktail, dus de prijs is ook geen excuus meer. Gelukkig hebben ze hier ook wijn, want mijn maag is nog niet bestand tegen een overdosis aan suiker. Maar je weet wat ze zeggen, alles went, behalve een vent! Mooi bruggetje.

Versieren
Tja, dit is natuurlijk wel een verhaal apart, die mannen hier. Daar kan ik wel even een hoofdstuk aan wijden, dus dat komt de volgende keer.

Korte update
Vandaag mijn eerste lesmiddag gehad van Italiaans, en na de toets van gister ben ik ingedeeld in de hoogste groep, B2. Dat is even aanpoten! Ik heb het geluk dat ik mee mag doen met de betaalde Erasmus Intensive Language Course, maar had niet verwacht dat ie ook echt intensief zou gaan worden. Iedere dag om 9 uur beginnen, half uurtje er naartoe lopen, hoog niveau lessen. Ik weet dat het voor veel mensen niet vroeg is, maar ik moet nog even ontdekken het hoe ik dit ga combineren met la dolce vita (en de party life style van Erasmus (internationale) studenten)..

  • 05 Februari 2013 - 22:07

    Liesbeth:

    Hey Sascha, heel leuk om te lezen en fijn dat het goed met je gaat! Succes met je verdere ontdekkingen en we zien de volgende verslagen met genoegen tegemoet. Hartelijke groetjes van ons allen.

  • 07 Februari 2013 - 08:38

    Maria:

    Hey Sas.
    Je bent toch al 4 jaar student, dan ben je toch wel aan die combi gewend? Ben wel benieuwd naar die versier verhalen. Mooie verhaal heb je er weer van gemaakt, leuk om te lezen en zo bevestig je maar weer dat niets jou oog ontgaat.
    Veel plezier! XX

  • 07 Februari 2013 - 22:57

    Loeke:

    Leuk verslagje Sas, hihi! Fietsen ze in Italië ook niet? Ik fiets ook iedere ochtend vanaf het station naar mijn stage, toch beter dan zo lang lopen!
    O, en over die mannen wil ik wel wat meer horen hoor!!

  • 10 Februari 2013 - 21:06

    Sascha:

    Nee, aan fietsen doen ze hier niet! Ik heb wel 1 fiets gezien, maar ik heb nog niemand een fiets zien gebruiken. Is de stad niet zo geschikt voor, berg op en af, en hele smalle straatjes, dus af en toe tegen de muur aan als er een auto door moet. Wel een geluk dat er roltrappen zijn naar de universiteit van de taalcursus, maar liefst 7 achter elkaar, moet je een voorstellen als die er niet zouden zijn... Maar terug in NL ga ik wel weer veel fietsen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sascha

Jeej, eindelijk, ik riep het al zo lang, maar nu ben ik er, Italie! En dat voor (maar) 5 maanden. Vanwege de uitzonderlijk grote vraag naar verslag van mijn verhalen, ;-) heb ik even een blog aangemaakt. Ik zal m'n best doen een beeld te schetsen van hoe het hier is en wat ik meemaak, zonder dat het al te langdradig wordt. Mogelijk ben ik hier in het begin heel enthousiast en komen er steeds minder verhalen, maar dat betekent dat ik hier een mooi leven aan het leven ben!

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 6373

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 07 Juli 2013

La vita è bella a Siena!

Landen bezocht: